مسئول فنی مراکز درمانی

مسئول فنی مراکز درمانی به دو بخش دارویی و تجهیزات تقسیم بندی می شود که در چند سال اخیر مراکز درمانی سمت مسئول فنی تجهیزات را به عهده مسول فنی دارویی واگذار کرده اند.اما مسول فنی دارویی چه کسی است؟ در هر مرکز درمانی بخشی تحت عنوان داروخانه بستری و انبار دارویی وجود دارد که شخصی با مدرک دکترا داروسازی سمت مسول فنی دارویی را بر عهده می گیرد.

وظایف یک مسول فنی دارویی چیست؟

در بخش دارویی مسئول فنی دارویی که همان دکتر داروساز می باشد سرپرستی داروها را برعهده دارد تا تکنسین دارویی نسخه تجویزی توسط پزشک معالج را به درستی تحویل بخش بستری یا بیمار بدهند. از دیگر وظایف یک داروساز این است که داروهای خریداری شده را چک نماید که ایا از طرف شرکت پخش دارویی دارویی اورجینال و دارای تاریخ انقضا تحویل شده است یا خیر که در صورت مغایرت ابتدا باید اداره تجهیزات پزشکی یا سازمان غذا و دارو را مطلع کرده و سپس اقدام به جمع اوری داروهای تقلبی در جای خاص نماید تا در صورت صلاح دید اداره یا سازمان مربوطه معدوم گردد.یکی از وظایف دیگر مسول فنی دارویی دقت در چیدمان داروها می باشد که داروهایی که تاریخ انقضا جلوتری دارند در ردیفهای اول تحویل به مصرف کننده باشند.مسول فنی دارویی در داروخانه و انبار دارویی حتما باید حداقل یک عدد یخچال دارویی مناسب داروهایی که مای بین 2 الی 8 درجه دارند درخواست دهد تا از خراب شدن داروهای یخچالی جلوگیری نماید. یکی از وظایف مهم دیگر مسول فنی دارویی این است که هر سه ساعت یکبار دما و رطوبت داروخانه و یخچال دارویی را به صورت سیستمی چک نماید و ثبت نماید.

دمای مناسب داروخانه و انبار دارویی چه عددی می باشد؟ در داروخانه و انبارها دمای مناسب دارویی بین 18 تا 23 درجه می باشد و رطوبت عددی بین 20 الی 60 درصد می باشد که مسول فنی هر سه ساعت یکبار باید این دما و رطوبتها را ثبت نماید و کرو حاصله را هر ماه چک نماید. برای اینکه در داروخانه و انبار دما در حد مجاز بماند باید از سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب در سه نقطه ورودی وسط و ته سالن اصلی دارویی استفاده شود.

وظایف مسول فنی تجهیزات مراکز درمانی چیست؟

در مورد تجهیزات پزشکی مسول فنی باید به نحوه عملکرد صحیح دستگاه ها مسلط باشد تا در صورت بروز هر خطایی بتواند مشکل دستگاه را توسط کارشناس خود دستگاه برطرف نماید. در مورد یک سری از دستگاه ها که نیاز به کالیبراسیون دارند هر ساله قبل از اتمام کالیبره دستگاه ها اقدام به کالیبره کردن مجدد دستگاه ها بنماید از جمله دستگاه هایی که نیاز است هر ساله کالیبره شوند می توان به

فشار سنج

مقیاس ها

تعیین کننده سطح صدا

دماسنج ها

شبیه ساز ECG

آزمایش کننده های ایمنی الکتریکی

آزمایش کننده های دفیبریلاتور

آنالایزر دستگاه تزریق

مانیتورهای BP

و…….. اشاره کرد.

متاسفانه در سالهای اخیر مسول فنی تجهیزات بر عهده مسول فنی دارویی واگذار گردیده که عملا این کار وظیفه و نقش مهندسی پزشکی را در مراکز درمانی کم رنگ کرده است چون مهندسی پزشکی به طبع با تجهیزات و تعمیر و کالیبره دستگاه بیشتر سر و کار داردو مسول فنی دارویی در دوران تحصیل هم با تجهیزات پزشکی اشنایی ناچیزی داشته است. حال بپردازیم به دیگر وظایف مسول فنی تجهیزات,از جمله وظایف دیگر مسول فنی تجهیزات این است که در خرید دستگاه مورد تایید اداره تجهیزات پزشکی دقت لازم را داشته باشد و حتما نامه ایمد را داشته باشد و اگر شرکت فروشنده دارای نامه تاییدیه از از ایمد یا همان اداره تجهیزات پزشکی نداشته باشد کالا جز کالاهای قاچاق محسوب شده و خرید ان جرم محسوب می شود.مسول فنی تجهیزات موظف است دستگاه هایی را خریداری کند که دارای کد irc فعال باشند و بصورت مداوم دستگاه ها هر ماه بازدید کند.