بازار کار مهندسی پزشکی در ایران

در این مقاله می خواهیم در مورد بازار کار مهندسی پزشکی صحبت بکنیم.مهندسی پزشکی رشته ای است که در دوران تحصیل واحدهایی مشابه با رشته های مکانیک و برق و صنایع و … دارد پس می توانند در حیطه کاری این رشته ها نیز وارد شوند و شروع بکار کنند. از جمله این کارها طراحی نرم افزار و تعمیرات و کنترل کیفی تجهیزات و مسول فنی می باشد که به تفسیر تک تک این مشاغل می پردازیم:

1.طراحی نرم افزار سالیدورک (solid works)

در رشته مکانیک یکی از نرم افزارهای کاربردی سالیدورک می باشد که رشته مهندسی پزشکی می تواند در ان ورود کند و مشغول بکار کند.اما سالید ورک چه نرم افزاری است؟ شاید خیلی از مهندسین پزشکی اسم این نرم افزار را شنیده باشند .سالید ورک نرم افزار طراحی اشکال و اجسام صنعتی بصورت سه بعدی می باشد که مهندسین پزشکی با این نرم افرار می توانند قطعات بزرگ تجهیزات پزشکی را طراحی کرده و به کارخانجات و یا صنعتگران جهت تولید انبوه تحویل دهند. با نرم افزار سالیدورک در رشته مهندسی پزشکی شاخه بیومکانیک می توان از این نرم افزار به وفور استفاده کرد و در طراحی تجهیزاتی از قبیل:

طراحی پای مصنوعی 

طراحی ایمپلنت هیپ 

طراحی پیچ ارتوپدی دو قلو XL 

طراحی انبر جراحی 

طراحی پلیت Quintex 

-طراحی ایمپلنت هیپ 

تبدیل ابر نقاط به جسم صلب 

از نرم افزار سالیدورک استفاده کرد و از امکانات بی نظیر این نرم افزار بهره برد.

طراحی تجهیزات آزمایشگاه با سالیدورک

2. نرم افزار التیوم دیزاینر(altium designer)

در رشته مهندسی برق یکی از نرم افزارهایی مه خیلی کاربرد دارد طراحی با التیوم دیزاینر می باشد که به واسطه این برنامه می توان pcb بردهای الکترونیکی را طراحی کرد و جهت تولید انبوه تحویل صنعتگران داد.نرم افزار التیوم به این صورت کار می کند که اول باید شماتیکی ازمدار قابل طراحی تحویل طراح داده شود تا بتواند مدار ان را بر روی بردهای چاپی پیاده سازی کند.هر برد الکترونیکی که در دستگاه های پزشکی استفاده می شوند دارای تعداد زیادی برد pcb هستند که توسط طراح التیوم دیزاینر طراحی شده است.

نمونه ای از بردهای چاپی


3.نرم افزار متلب (matlab)

نرم افزار متلب نرم افزار جامعیی است که در تمامی رشته ها کاربرد دارد و در رشته مهندسی پزشکی نیز به وفور بکار گرفنه می شود. در رشته مهندسی پزشکی بیشتر از بخش سیمولینگ نرم افزار متلب استفاده می شود و مهندسین پزشکی با طراحی در بخش سیمولینگ می توانند مدارهایی از قبیل کارکرد قلب را پیاده سازی کنند.سیمولینگ متلب به ایت صورت کار می کند که مدارات خود را با قطعات موجود در کتابخانه متلب پیاده سازی کرده و از مدار خود خروجی می گیریم.

نمونه ای از طراحی متلب در رشته مهندسی پزشکی

4. تعمیرات دستگاه های تجهیزات پزشکی

برای تعمیرات تجهیزات پزشکی نیاز است چند اصل مهم تعمیرات را بلد باشیم که بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن تعمیر دستگاه پزشکی را انجام بدهیم. اولین اصل چک کردن منبع ورودی برق و پاور دستگاه می باشد در مرحله دوم نیاز است با ابزارهایی مثل مولتی متر و منبع جریان و اسکوپ و… چک بکنیم برق مدار تا کجای مدار راه دارد و مدار را به چند قسمت تقسیم کرده و پارت به پارت مدار را چک کنیم. کارشناس فنی در شرکتهای تجهیزات پزشکی نقش تعمیرات و راه اندازی دستگاه های پزشکی رابر عهده دارند که نیاز است بر بخشهای تعمیرات و مونتاژ و دمونتاژ و شناخت قطعات الکترونیکی تسلط داشته باشند. در اکثر دستگاه های پزشکی به علت اینکه بردهای دستگاه ها بصورت متالیزه و چند لایه طراحی شده اند خرابی بردها خیلی کم دیده می شود و اکثر دستگاه ها با تعویض قطعات بزرگ دستگاه و با چک کردن برنامه دستگاه ها مشکل حل می شود ولی اگر مشکل از برد چاپی دستگاه باشد باید مدار را از روی دستگاه جدا کرده و شروع به تعمیر بکنیم.

نمونه تعمیر دستگاه پزشکی

5. مسول فنی اداره تجهیزات پزشکی :

فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی می توانند با مراجعه به سایت انجمن صنفی تجهیزالت پزشکی در دوره های مسول فنی ثبت نام کنند و پس از گذراندن دوره و اخذ مدرک مربوطه از انجمن در شرکتهای تجهیزات پزشکی بعنوان مسول فنی مشغول به کار شوند. این دوره ها در دو فیلد مسول فنی تولید واردات و مسول فنی توزیعی و مراکز درمانی برگزار می شود که مدت ثبن منام و دوره حداکثر دو ماه طول می کشد.مسول فنی نقش نماینده اداره تجهیزات پزشکی را در شرکتها ایفا می کند تا شرکتها بتوانند تحت قوانین اداره دستگاه یا ملزومات خود را به فروش برسانند.

این مقاله ادامه دارد……….